Monday, September 12, 2011

#Part 3; Kerana Aku Sayangkan Kamu KeranaNya


My dear ukhti,
Sudah agak lama tangan ini tidak menari untuk bertinta menulis warkah kepadamu,
Sejujurnya, bukan aku jemu.
Malahan jauh sekali untuk berhenti mengajakmu kembali.

Apa khabar imanmu, puteri harapan Islam?

Apa khabar hatimu, duhai srikandi ad-Deen?
Doaku, mohon agar Dia sentiasa memegang hatiku & hatimu,
Jangan pernah sekali dilepaskan kepada kita yang alpa ini.

Ukhtiku,
Aku rindu melihat srikandi-srikandi Islam terdahulu.
Apakah mungkin lagi barangkali, untuk melihat bayang-bayang wanita terdahulu itu pada generasi kita abad ini?
Allah, astaghfirullah~
Untuk bertanyakan soalan seperti ini juga,
Sudah terasa hina aku dibuatnya.
Merindukan sahaja belum cukup.
Belum cukup, andai tidak dibuktikan dengan usahaku.

Jika aku rindu dan aku ingin,
Maka akulah yang terlebih dahulu harus menggerakan usaha itu.
Tapi aku mohon padaNya,
Agar kau turut bersamaku dalam barisan untuk mengembalikan qudwah terdahulu itu~
Oleh kerana itu,
Warkah ini ku coretkan lagi.

Ukhti ku sayang,
Maaf jika aku teragak lancang untuk mengatakan,
Bahawa langkahmu kini ku lihat agak tersasar.
Maaf, maaf.
Aku tidak bermaksud untuk menghukum dirimu yang jauh lebih sempurna imannya dariku.
Tapi jujur,
Aku rindu.
Dan aku inginkan dirimu yang dahulu.
Yang dahulunya menjadi qudwah bagiku untuk berubah,
Sehingga di tahap mana aku berada sekarang.

Namun,
Mengapa sekarang kau ingin membiarkan aku tergapai-gapai sendiri dalam mujahadah ini?
Mengapa langkah kau semakin jauh dari tempat aku bertapak kini?
Ukhtiku, kembalilah.
Kembalilah ke tempat di mana kau dahulu bertapak.
Kembalilah menjadi seorang nisa' yang sangat menjaga rapi hatinya.
Seorang nisa' yang mampu untuk melawan segala bisik syaitan dihati.
Yang selalu menjadi contoh tauladan bagiku dahulu, dan kini.

Sayangku,
Aku tahu kau kuat.
Malah, lebih kuat dari aku untuk menghadapi ujian hati.
Namun apakah kau tidak menyedari bahawa kau sekarang sedang melonggarkan penjagaan hatimu?
Ya, tidak salah.
Tidak salah dari segi hukum syara' apa yang kau lakukan,
Namun, jika berterusan kau lakukan,
Maka perkara lain yang kau timbulkan.
Jangan cuma di fikir hukumnya sayangku,
Namun fikirlah akibat dan asbab kenapa kau melakukannya.

Kalau benar kau ingin cintamu bertapak hanya padaNya,
Lupakan.
Lupakan segala yang akan membawamu jauh daripadaNya.
Ya, aku & Dia tidak menjanjikan kemudahan bagi mujahadah yang bakal kau tempuhi ini,
Namun jika kau yakin Dia bersamamu,
Dan jika kau yakin pada kalamNya,
Kau akan dapati kemudahan di sebalik semua ini.

Dear,
Peganglah kata-kataku,
Selangkah kau mendekati seorang ajnabi, selangkah juga kau berlalu menjauhiNya.
Jangan, jangan biarkan Dia cemburu,
Kerana di hatimu ada bertapak cinta daripada seorang makhluk yang tidak halal.
Mujahadah sayangku,
Mujahadah!
@Part I

@Part II 


No worries dear, He's still waiting, and forever will~

No comments:

Post a Comment