Thursday, June 2, 2011

#Muhasabah.

Constantly thinking about someone is a sign of true love - so how often do those who claim to love Allah remember Him?
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Jadikanlah Al-Quran itu surat cintamu,
Jadikanlah solat itu penghubung dengan Tuhanmu,
Jadikanlah zikir itu kerinduanmu,
Dan jadikanlah mati itu pertemuan pertama dengan kekasihmu~ =)
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Muhasabah; sejauh mana makna lafaz cinta kita kepada Sang Khaliq.

**Peringatan ini khususnya buat ana~ 

Ya Rabbuna, ampunkanlah kami andai ada di antara kalam-kalam kami yang menyeru manusia ke arahMu itu tidak kami laksanakan terlebih dahulu. Ampunkanlah kami andai sepanjang kami diberi peluang olehMu untuk bergelar khalifah di muka bumiMu ini, kami berlaku sombong dan kami lupa kepadaMu. Zahirnya, kami mengatakan kami cinta kepada Mu, kami bangga melaung 'sami'na wa atho'na' sedangkan batin kami tidak seiring dengan zahir yang terlihat. Astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah~ 

Ya Rasulullah, [sollallahu'alaihiwassalam] maafkanlah umatmu ini yang semakin melupakan amanatmu. Maafkanlah kami andai kami tidak ingin dan tidak mampu untuk menyambung perjuanganmu dalam dakwah menyebarkan keindahan Islam ke serata dunia. Maafkanlah kami andai kami tidak dapat mengingatimu sepertimana engkau mengingati kami sewaktu hayatmu dan sehingga ke detik-detik terakhir hidupmu, wahai qudwah hasanah~ Semoga hati-hati kami dipegang olehNya agar dapat menyambung perjuanganmu, dapat mengikuti sunnahmu dan dapat mengingatimu dalam setiap langkah kami.

Ya Allah, kami mohon. Dengarkanlah rintihan qalbu kami ini. Peganglah hati kami untuk selama-lamanya, ya Rabbi. Dan golongkanlah kami di antara golongan hamba-hambaMu yang akan mendapat syafaat daripadaMu dan daripada qudwah hasanah kami; Rasulullah S.A.W.

Amin, amin ya Rabbal 'alamin~

No comments:

Post a Comment