Friday, February 11, 2011

Kerana Aku Wanita.

Salam ukhwah fisabilillah ya ikhwan wa akhowat sekalian. Alhamdulillah hari ni, ramai bloggers yg datang bertandang ke sini. Semoga kita semua mendapat ibrah dr blog ana yg serba kekurangan ni ye, amin :) So, insyaallah hari ni ana nak share satu sajak yg bagi ana, menusuk kalbu dan menyerupai perkara yg berlaku kpd kita, kaum hawa. Dan actually, sajak ni dikopi-pasta kan dari blog Ukht Frh Hnm iaitu kawan seperjuangan ana. Syukran ukht, syukran. Bismillah :)

Kerana aku wanita
Pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

Kerana aku wanita

Ingin disayangi itu fitrah diriku

Kerana aku wanita

Mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

Kerana aku wanita

Emosiku selalu mengatasi logik akalku

Kerana aku wanita

Air mata teman setiaku

Kerana aku wanita

Sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi

DAN,


Kerana aku wanita

Aku damba pertolongan darimu Adam

Peliharalah bicaramu denganku
 Jangan bermain kata
Takut rosak hatiku

Kerana aku wanita

Akhlakmu ukuran dimataku

Peliharalah akhlakmu dan imanmu

Jangan kau burukkan darjatmu pada mataku takut rosak thiqohmu

Kerana aku wanita

Maka peliharalah susunan kata-katamu

Kerana aku mudah terasa

Namun aku bukan lemah 
Sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar

Kerana aku wanita

Peliharalah dirimu dari mencemuhku

Saat titisan jernih mengalir dari mataku

Itu cara untukku meluahkan perasaanku supaya hatiku tenang kembali

Kerana aku wanita

Aku memang sangat peka

Maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya.


Wahai Adam,

kalau kau sangka berpakaian selekeh itu 'cool',
hakikatnya kau begitu jelek pada pandangan kami.
andai kau rasa 'usha' itu tanda kejantanan,
darjatmu telah jatuh pada pandangan kami
jika kau fikir hidup membelakangkan agama itu kemodenan,
maka tiada lagi hormat untukmu dari kami.

Coretan penuliss;
Sodakallahul'azim ^^, hee. seperti yg antum semua dpt tgk. stanza manakah yg dihigh-light kan? yess, ahsanta! stanza terakhir :) ana sgt sgt tertarik dengan stanza ini. maksud yang cuba dihuraikan sangat mendalam. tapi, inna. tidak terdetik di hati ana untuk menjatuhkan maruah kaum Adam. cuma, inilah realiti sebenarnya. wahai kaum Adam, lihatlah di dalam dirimu kembali! kenapa kau cuba memetik tatkala kau belum bersedia? sedangkan engkau tahu, kami, kaum hawa mempunyai 9 nafsu dan 1 akal yang terkadang rapuh, terjelopok melawan nafsu itu. dan engkau, dikurniakan 9 akal dan 1 nafsu. Lalu, di manakah sikap prihatinmu untuk menjaga maruah kami, duhai Adam? bukankah di akhirat kelak engkau akan dipersoalkan tentang amanah yg diberikan kpdmu? Jujur ana katakan, ana sedih melihat diri antum semua dlm keadaan yg tidak menjaga batas pergaulan. tapi, iman di hati ini terlalu lemah. terlalu lemah sehinggakan ana cuma mampu mengubahnya dengan hati. -Rabbi, ampunkan hambamu ini! T__T

1 comment: