Thursday, February 17, 2011

Duhai diri, sabarlah~

Sabarlah, Allah bersama..
Acapkali apabila dirundung masalah,
Ayat itu yang selalu menerjah gegendang telinga~

 
Terkadang ingin aku berlari jauh,
Jauh ke hujung dunia,

Menyepi sendiri,
Namun pantas pula aku tersedar,
Bukankah dahulu aku jua yang menuturkan ayat itu? 


Bersabarlah,
Pasti ada hikmahnya
Tatkala awan mendung berarak,
Dan mentari tak kunjung tiba,
Lantas,
Awan pekat hitam itu memberat,
Mengeluarkan titis-titis hujan yang berderetan,
Kita menangis,
Terkadang tersungkur,
Namun percayalah di hujung sana ada bahagia yang sedang menanti,
Jika kita terus-terusan bersabar. 


Ah,
Berkata memang mudah,
Berbuat bagaimana pula?
Seorang da'ie itu pasti akan diuji atas setiap patah kata yang dilafazkan.


Justeru aku terpana,
Satu persatu dugaan itu seolah-olah merenggut senyumku pergi.
Ku pendam perasaan ini,
Hati yang berdarah ku ubati kembali,
Ah.. susahnya bersabar ini, Rabbi.
Tatkala senyumku tiada lagi seri,
Sewaktu senyumku bukan lagi seikhlas hati,
Aku terduduk dan menangis,
Allah.. Ke mana kau bawa hatiku pergi?

Lantas aku merenung jauh ke sudut hati,
Wahai hati, janganlah begini~
Dugaan itu kan Allah yang beri,
Jika mahu menangis, menangislah pada Ilahi,
Jika mahu bercerita, berceritalah pada Rabbi,
Allah itu.. benar-benar merindui suaramu wahai nafsi,
Merintihlah, merayulah..
Oh hati!
Pulanglah jangan kau tinggalkan ku lagi.

 
Duhai sahabat,
Jangan disangka da'ie itu tiada dugaan,
Jangan disangka semua da'ie berjiwa kental.


Mari bersama menelusuri lembah ini,

Yang dijanji, hati akan sakit,
Jiwa akan perit,
Hanya sabar pengubat jiwa,
Menemani hati yang kian alpa,
Bahawa Allah itu ada, tidak pernah lupa!
Bersabarlah hati, bersabarlah diri,

Walau kesabaran itu hampir tiada..


- Sahabat, doakan ana. Terasa langkah ini semakin rapuh. Rabbi, mungkin ini caraMu untuk mentarbiyyah diriku. Ampuni aku di atas kelalaianku selama ini dan yakinkanlah aku, pasti akan terbit pelangi selepass hujan yg lebat ini ;(


.Maaf, Siaran Akan Tergendala Seketika.

Ya Ilahi, aku pasrahkan segalanya padaMu.  
Aku yakin dgn ketentuanMu. 
Teguhkan imanku & kuatkanlah rinduku pdMu.
Ku bawa diri ini dari dunia yg lalai ini seketika, agar dapat aku bermunajat pdMu
dgn sepenuh hatiku. Kuatkann imanku, Rabbi T__T

No comments:

Post a Comment